Skip to main content
TOTUL DESPRE APĂ

CUM SA CITIM CORECT ETICHETA CA SA STIM CE APA SA ALEGEM

By decembrie 20, 2021No Comments

Internetul este plin de articole în care ni se recomandă să bem numai apă plată, cu un conţinut scăzut în săruri minerale. Mai mult, suntem avertizaţi că apa minerală carbogazoasă mediu spre puternic mineralizată nu este recomandată organismului. Consumul de apă plată, oligominerală, este o modă apărută în anii ’70, odată cu explozia mondială a comerţului cu apă îmbuteliată şi este varianta cea mai comună şi lipsită de complicaţii. Dar nu întotdeauna ce este la modă este si cel mai bine sau benefic. Apa minerală naturală este singurul aliment care necesită o recunoaștere oficială. Recomandarea echilibrată pentru consumul zilnic de apă minerală naturală este să se alterneze mai multe tipuri de apă minerală naturala. Ca și in alimentatie, cu cat altnernăm mai multe tipuri de apă, cu atat organismul primeste minerale mai multe și mai variate. Apa ne furnizează si completează o cantitate prețioasă de minerale pe care nu le putem lua din alimentație. Mai ales că are și cea mai mare biodisponibilitate de absorbție a mineralelor, de 98%.
Eticheta este cartea de vizită sau cartea de identitate a unei ape

Pe etichetă ar trebui sa găsim tot ce tebuie să știm despre o apă.
1. Locul unde este îmbuteliată sursa și numele izvorului, daca este din izvor sau din foraj (extrem de important).
2. Data la care este imbuteliată
3. Ce minerale conține și în ce cantitate
4. Dacă este impregnată cu dioxid de carbon și cantitatea
5. În cazul tratarii cu ozon, va fi menționat „este supusă unei oxidării cu aer îmbogățită cu ozon”.
6. Reziduu sec – acesta este cel mai important detaliu la care trebuie să fim atenți. Deși este perceput de multi ca fiind ceva negativ, reziduu sec este cel mai cunoscut indice de clasificare a apelor minerale. Reprezintă cantitatea de minerale dizolvate într-un litru de apă. Adică, ce cantitate de minerale înghițim. Este cel care oferă markerii particulari și aroma unei ape.

Unicitatea unei ape este dată de cantitatea de minerale. De exemplu, o apă care are REZIDUU SEC sub 100mg/L ( avem in piața o astfel de apă), este o apă care nu are capacități organoleptice (valoare nutrițională), nu are gust și nu satisface senzația de sete. Cu cât valoarea rezidului sec este mai mare, cu atât apa este mai bogată în săruri minerale. Adică, este apa care ne satură iar aromele și gustul se simt în funcție de zonele geologice din care le adună apa. Nicio apă nu are același conținut de săruri minerale.

De ce este atat de pretioasa apa minerală naturala?

România este o țară foarte bogată în geodiversitate. În circuitul ei în subteran, apa are o călătorie lungă de sute și mii de ani. Iar în drumul parcus, au loc mai multe reacţii între apă şi matricea minerală a formaţiunilor traversate. Practic, apa are memorie. În calatoria ei, în laboratoarele pământului, datorită originii subterane, este protejată de toate riscurile de poluare și are loc procesul de purificare a acesteia și își ia matricea minerală a rocii care îi condiționează compoziția chimică. Acesta este și motivul pentru care nu există ape minerale naturale identice din punct de vedere al compoziţiei fizico-chimice.

Ce minerale conține apa și cât de importante sunt pentru sănătate?
În primul rând, macroelementele; calciu, clor, magneziu, potasiu, sodiu sulf șii fosfor. Acestea se găsesc în cantități relativ mari (mg/l).
Avem nevoie zilnic din toata alimentația de;
• Sodiu – intre minim 500 mg si 5000 mg/zi
• Potasiu- minim 2500 mg/zi foarte valoros in special pentu femei .
• Calciu – minim 800 mg/zi
• Magneziu – intre 300-500 mg /zi cel mia nine se absoarbe din apa, cu 50% mai mult decat din alimente.
• Clor – minim 750 mg/zi
• Fosfor – 1200 mg/zi
• Sulf – 700-1500 mg /zi – foarte valoros.

În apă mai sunt si microelemente (oligoelemente) precum fier, zinc, iod, seleniu, cupru, crom, mangan, fluor, cobalt și molibden. Acestea se găsesc în cantități mici, egale cu câteva micrograme. Toate participă, însă, activ la diferite procese metabolice, la creştere şi dezvoltare, la sporirea rezistenţei organismului, la sinteza unor hormoni, vitamine, enzime etc. Toate sunt indispensabile vieții, participă la toate procesele de schimb și sunt deosebit de importante pentru viața celulară. Iar o parte din ele ni le furnizează chiar apa minerală naturală completând astfel necesarul de minerale atat de important.
Insuficiența câtorva minerale produce dezechilibre metabolice si degradarea stării psihice a sistemului nervos central și periferic.

Câteva atenționări și recomandări speciale:
• Concentrația de calciu. Apele minerale plate sau carbogazoase care au o cantitate ridicată de calciu (peste 150 mg/l) SUNT RECOMANADTE a fi consumate în cantități moderate persoanelor care au afecțiuni ale rinichilor sau ale bilei. Când ne uităm la eticheta unei ape, trebuie să fim atenți la cantitatea de calciu să nu depășească 150 mg/l. Acestea sunt ape calcice. La popul opus sunt apele bicarbonatate (calcice) sunt recomandate cu tărie în cazul intoleranței sau alergiilor la laptele de vacă ( în special la copii ), fiind principala sursă de calciu alimentar.
• Concentrația de sodiu. Persoanele hipertensive și cele cu afecțiuni cardiovasculare trebuie să fie foarte atente la consumul de sodiu. Recomandarea medicilor este să consume ape minerale cu un conținut de sodiu (Na) de sub 20 mg/l. La polul opus este magneziul.
• Concentratia de magneziu. Studiile arată că o apă plată sau carbogazoasă, cu o concentrație cât mai mare de magneziu, este sanatoasă pentru că echlibreaza nivelul metabolic al organismului. Nivelul de magneziu maxim pe care un adult ar trebui să il consume zilnic este de 400 mg/l.
Hidratarea adevarată și autentică se obține doar bând apă, nu alte lichide, deoarece nu există lichid care să dețină caracteristicile de hidratare ale apei. Reînnoirea apei în corpul uman ar trebui să se facă într-un ritm de 10 – 15% pe zi la copil şi de 6% pe zi la adult. Cu alte cuvinte, în cca. 4 – 5 săptămâni, 60% din corpul nostru se schimbă in totalitate, la nivel celular, consumând apă.
Alegeti sanatos! 💧