TOTUL DESPRE APĂ

DIFERENTA DINTRE APA MINERALĂ PLATA, CARBOGAZOASA SAU CARBOGAZIFICATA

By February 26, 2020 March 25th, 2020 No Comments

Citeam de curând pe eticheta unei sticle de apa “natural carbogazificata” – evident ca acest joc de cuvinte este o chichiță, neonesta, de marketing care ne poate duce in eroare mai ales cand nu stim ce diferenta este intre aceste denumiri…Apa minerală naturala plata, minerală natural carbogazoasa sau minerală carbogazificata.. oare ce le diferențiază?

TOATE APELE NATURALE, SUNT MINERALE. Singura diferență pe care o fac oamenii când cumpără sau cer o apă, este plată sau minerală. Diferența dintre termenul cunoscut de plată și minerală, o face dioxidul de carbon (bulele), care este natural de la sursă și este apă natural carbogazoasă, sau ( CO2), adăugat și  este apa carbogazificată.  Nu exista apa natural carbogazificata din momente ce dioxidul de carbon este introdus in mod artificial. Toate au insa compoziție chimică diferită și conțin cantități diferite de minerale naturale.

Apa natural carbogazoasă este mai bogată în minerale, decat apa carbogazificata 

În majoritatea cazurilor, dioxidul de carbon este legat genetic de prezenţa corpurilor intruzive din apropierea zonelor în care, în perioade geologice trecute, au existat vulcani activi. Aceste emanaţii de dioxid de carbon (CO2) se numesc manifestări post-vulcanice sau mofete, adică dioxidul de carbon degajat prin crăpăturile scoarței terestre în fazele finale ale activității vulcanice. Dioxidul de carbon sub formă gazoasă iese către suprafaţă prin intermediul fisurilor, penetrând rocile din calea sa și extragând un plus de minerale, aceasta este apa minerală natural carbogazoasă.

APA CARBOGAZIFICATĂ, este apa minerală naturală plată dar care este îmbogățită cu dioxid de carbon (CO2), însă cantitatea de minerale rămâne  aceeași. Nici apa natural carbogazoasă și nici apa carbogazificată nu pun în pericol sănătatea noastră. Atunci când nivelul de CO2 este foarte ridicat, acesta poate accentua totuși probleme gastrice sau intestinale preexistente. Apa carbogazificată nu este recomandată celor care sufera de meteorism și fermentatii intestinale și celor care sunt predispuși la hipersecreție gastrică. Toți ceilalți pot bea apă carbogazoasă fără probleme.

Apa carbogazoasă, precum și apa plată nu conțin calorii, prin urmare nu pot duce la creșterea în greutate. Cu toate acestea, în dietele cu conținut scăzut de calorii, se recomandă adesea să se bea apă plată. Motivul constă în faptul că CO2 ar putea stimula secreția gastrică și motilitatea, crescând pofta de mâncare. Prezența CO2 în apă poate genera balonare abdominală, în special la persoanele care suferă deja de dilatație gastrică și alte tulburări ale tractului digestiv.

Un aspect pe care îl poate genera CO2 în apă este siguranța acesteia. Prin formarea acidului carbonic, CO2 efectuează o acțiune bacteriostatică, contracarând posibila replicare a microorganismelor dacă apa minerală nu este stocată corect. Apa carbogazoasă și apa plată au aceeași putere de hidratare, dar mulți atribuie bulelor capacitatea de a potoli setea. Motivul se regăsește în stimularea receptorilor gustativi, care, simțind o aroma mai acidă, dau o senzație instantanee de prospețime la nivelul cavității bucale. În plus, CO2 are un ușor „efect anestezic” asupra palatului, care neutralizează senzația de sete.

Cu toate acestea, acesta este doar un efect temporar, care nu afectează în niciun fel necesarul de apă: cantitatea de apă consumată zilnic ramâne aceeași, indiferent dacă se bea apă carbogazoasă sau plată. Apa carbogazoasă favorizeaza expulzia aerului, putând atenua senzația de greutate după mese. CO2, însă, nu toate au proprietăți digestive. Pentru a îmbunătăți funcționalitatea sistemului digestiv, cele mai potrivite ape sunt cele bicarbonatate – calcice care, băute în timpul meselor, stimulează golirea gastrică, limitând aciditatea, promovând astfel activitatea enzimelor din pancreas. Unele ape natural carbogazoase sunt bicarbonatate-calcice.