TOTUL DESPRE APĂ

APA BĂUTĂ ÎN TIMPUL MESEI DILUEAZĂ SUCURILE GASTRICE?

By februarie 14, 2022 No Comments

Apa reprezintă un element esențial pentru menținerea vieții, mecanismul de supraviețuire fiind prevenirea deshidratării prin aportul regulat și constant de apa. Una dintre cele mai înrădacinate prejudecăți, în special in rândul mămicilor, este aceea că apa baută în timpul mesei ar fi o greșeală. Motivul ar fi că diluează sucurile digestive si împiedică digestia corectă. Nimic mai fals!
Mecanismul complex care reglează secreția sucurilor digestive, respectiv puterea adaptativă remarcantă a organismului, face această teorie puțin plauzibilă din punct de vedere științific. Sucurile digestive sunt secretate în functie de tipul de alimente consumate, de câte grasimi, proteine sau glucide sunt prezente în intestin și care trebuie descompuse pentru a fi absorbite în sânge. Apa nu are legatură cu sucurile digestive și dacă bei apă în timpul mesei nu faci decât să umpli mai tare stomacul, să te saturi mai repede. Asta nu înseamna decât că în loc sa mâncam o farfurie plină cu mancare, vom mânca doar jumatate (ceea ce este îmbucurător, în special pentu cei care tin diete 🙂 ). Cantitatea de apă din alimente sau din stomac nu influențează concentrația sucurilor digestive.
Nu există sucuri digestive mai concentrate sau mai diluate, ele știu să acționeze indiferent de cantitatea de lichid din tubul digestiv. Apa e singurul „aliment” care nu trebuie digerat, deci secreția de sucuri digestive nu depinde de apă. Cu cât un stomac e mai plin de apă, cu atât rămâne mai puțin loc pentru produse bogate in grasimi, zahăr si calorii.
Mai mult decât atât, mecanismele de reglare a secreției gastrice sunt extrem de complexe, prezentând o capacitate de adaptare atât de mare, încât nu se poate justifica restricția exclusivă a apei pentru a preveni diluarea sucului digestiv. Secrețiile digestive sunt 99% apă, iar conținutul alimentelor în apă este variabil.
Sistemele homeostazice ale organismului trebuie „ascultate”, respectiv senzația de sete și consumăm apa responsabil și moderat în funcție de preferința personală.
Consumul de apă în timpul mesei sau imediat după masa nu afectează efectiv digestia într-un sens negativ. În schimb, ajută la prelucrarea mai rapidă la nivelul stomacului, favorizând omogenizarea alimentelor in stomac. În acest mod, se mărește suprafața de acțiune enzimatică asupra moleculelor de alimente și crește eficiența digestiei.
Recomandare utilă: Apa se bea la temperatura camerei. Apa rece încetinește acizii, cauzând ca mancarea să fie descompusă într-o perioadă mai mare de timp.
Este indicat să beți apă înainte de masă, la temperatura camerei, pentru că protejează pereții stomacului. Apa în timpul mesei se bea în cantitate limitată, cu guri mici.
• Apa rece crește senzația de sete, scade senzația gustativă, motiv pentru care veți manca… mai mult.
• Apa rece constipă iar procesul gastric este îngreunat.
Apa calda este blandă cu mucoasele digestive și prezintă o serie de beneficii pentru sănătate.

Bibliografie
Hydration and nutrition;

hydration


Drinking Liquids with Meals: Good or Bad?
https://www.healthline.com/directory/nutrition

Leave a Reply